Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.
DIAGNOSTICAREA LAGARELOR CU RULMENTI
Toate echipamentele de evaluare si analiza in frecventa fabricate in acest moment in lume capteaza semnalul de vibratii, il prelucreaza si ofera informatii privind starea tehnica a lagarului, localizarea si natura defectului.
De asemenea, SPM Instrument a dezvoltat echipamente si proceduri de lucru bazate pe acest principiu. Dar, stim cu totii ca daca un lagar cu rulmenti ajunge sa vibreze, deja rulmentul este compromis si nu mai ofera siguranta in functionare.
SPM Instrument a dezvoltat si brevetat o metoda de masurare si supraveghere a grosimii peliculei de lubrifiant dintre elementele de rostogolore si caile de rulare, care permite sesizarea momentului in care, dintr-un motiv sau altul (calitate lubrifiant, sarcini suplimentare pe lagare etc) pelicula de lubrifiant se subtiaza si rugozitatile suprafetelor metalice ale bilelor/rolelor si caile de rostogolire, ajung sa se intre in contact direct.
Cu echipamentele SPM Instrument putem determina ce anume a condus la aceasta situatie, putem face corectiile necesare in timp util, revenind astfel la «starea de bine» initiala.
In caz contrar, apare uzura pe elementele rulmentului, uzura ce va conduce mai tarziu la aparitia vibratiilor. Abia in acest momen, echipamentele care masoara si analizeaza vibratiile isi dovedesc utilitatea, dar deja este prea tarziu: rulmentul este compromis.
SPM are propria metoda patentata numita Shock Pulse Method (Metoda Impulsurilor de Soc), de la care, de fapt, compania si-a luat si numele (SPM).
Principalul avantaj al metodei impulsurilor de soc este tocmai specializarea sa in depistarea socurilor.
Cand o bila/rola loveste o zona cu defect de pe calea de rulare produce o unda de soc in masa metalica a utilajului. Aceste unde de soc sunt de scurta durata incepand cu o amplitudine mare ce se amortizeaza repede. Intr-o inregistrare in timp afisata pe un osciloscop, aceste unde se observa suprapuse peste vibratia generala a utilajului. Cand frecventa acestora corespunde frecventei de trecere a obiectelor de rostogolire sau a coliviei, este o dovada clara a defectului survenit in rulment.
Unda de soc excita traductorul SPM la frecventa proprie de rezonanta ≈ 32 kHz, amplificand astfel semnalul. Circuitul de analiza a semnalului este calibrat electric si mecanic pentru a filtra alte semnale de vibratie.
Datorita sensibilitatii metodei impulsurilor de soc, poate fi masurata chiar si starea generala de lubrifiere a rulmentului, ca parametru dBc. Semnalul filtrat de traductor reflecta variatia de presiune la suprafata de contact intre obiectele de rostogolire si caile de rulare ale rulmentului.
Atunci cand filmul de lubrifiant este gros, nivelul impulsurilor de soc este scazut, fara varfuri semnificative (zona verde). Nivelul creste atunci cand grosimea filmului de lubrifiant scade, dar nu sunt prezente inca componente de amplitudine semnificativa (zona galbena). Uzura cauzeaza impulsuri puternice la intervale neregulate (zona rosie).
In 2002, SPM a mers chiar mai departe, extinzand metoda impulsurilor de soc prin efectuarea unei analize FFT (Fast Fourrier Transformation) asupra semnalului prelevat, ceea ce a dus la posibilitati de analiza mult mai aprofundate.
Prin identificarea fiecarei frecvente proprii a rulmentului (simptome) acum putem identifica aceste frecvente in Spectrul SPM, diagnosticand astfel chiar si componenta care prezinta uzura (cale de rulare interioara/exterioara, rola/bila, colivie).
Avantajele implementarii unui sistem de mentenanta bazat pe masuratori periodice si analize a semnalului de impulsuri de soc:
- economii de materiale si piese de schimb;
- scurtarea timpului de stationarea in reparatie;
- cresterea disponibilitatii utilajului pentru productie.
De asemenea, o analiza a avantajelor unui sistem de mentenanta preventiv-predictiva le puteti regasi in articolul "Intretinerea preventiva si predicitva - Un lux sau o necesitate?", din cadrul sectiunii "Articole teoretice".
Practic, se efectueaza masuratori pe toate lagarele utilajului.
Instrumentul achizitioneaza un esantion de semnal de impulsuri de soc, il descompune, prin Fast Fourrier Transformation (FFT), rezultand astfel Spectrul SPM, in care sunt evidentiate frecventele la care se manifesta cu preponderenta impulsuri provenite din rularea rulmentului.
Din punctul de vedere al defectelor ce pot fi depistate putem enumera:
• lubrifiere insuficienta/improprie a lagarului;
• uzura incipienta pe calea de rularea exterioara;
• uzura incipienta pe calea de rularea interioara;
• uzura incipienta pe obiect de rostogolire rola/bila;
•
uzura incipienta la colivie.
Echipamentele si software-ul pe care le furnizam au o baza de date bogata in simptome, putand astfel diagnostica automat cauzele cele mai probabile de defect al lagarului cu rulment.
Aceste masuratori pot fi efectuate de catre Vibrotest, in baza unui contract de asistenta tehnica sau a unei comenzi punctuale, dar si de catre personalul propriu al beneficiarului cu unul dintre echipamentele pe care le regasiti in sectiunea "Instrumente portabile".
De asemenea, pentru ca o echipa din partea beneficiarului sa fie eficienta in activitatea pe care o desfasoara,
Vibrotest ofera atat asistenta tehnica si consultanta, cat si "Cursuri de instruire".
Atunci cand masuratorile sunt efectuate de catre echipa noastra de specialisti, la sfarsitul unei runde de masuratori, se elibereaza un raport de masuratori, ce include evaluarea nivelului semnalului de impulsuri de soc conform standardelor in vigoare, diagnosticarea si localizarea posibilelor cauze de uzura a rulmentului si recomandarile noastre privind actiunile ce ar trebui intreprinse, atunci cand este cazul.
Un model de raport va putem furniza la cerere.
In anumite situatii, specificul utilajului dinamic vizat impune monitorizarea continua a amplitudinii semnalului de impulsuri de soc pentru evaluarea trendului de evolutie a valorilor, in vederea programarii interventiei pentru reparatii.
In acest caz, recomandam monitorizarea permanenta prin sistemul Intellinova.
SPM Instrument are peste 40 de ani de experienta in domeniul productiei de echipamente de masura si control pentru diagnosticarea utilajelor dinamice.
Fondata in anul 1997, are ca obiect de activitate comertul cu o gama diversificata de rulmenti, scule de montare-demontare rulmenti, accesorii, lubrefianti, curele si simeringuri.
Fondata in anul 1984, este unul dintre liderii mondiali in producerea de instrumente de verificare si efectuare de alinieri de axe si masuratori geometrice, utilizand tehnologie laser.