Romana
English

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

EFECTELE MONTAJULUI CU STRANGERE PREA MARE
a rulmentilor pe ax

Autor: Nicolae TOMITA

Consideratii teoretice

Una din conditiile de baza a succesului intretinerii preventive si predictive este masurarea vibratiilor si zgomotului rulmentilor in primele momente de functionare dupa reparatie si apoi, periodic, chiar daca utilajul functioneaza normal. In acest fel obtineti informatii privind calitatea reparatiilor efectuate si, mai tarziu cand apar probleme, aveti evolutia nivelelor semnalelor si datele necesare estimarii momentului optim de oprire pentru reparatii.
Ca verificare a calitatii reparatiilor efectuate, ideala ar fi pornirea de proba a utilajului inainte de pornirea intregii instalatii, pentru a avea posibilitatea corectarii eventualelor greseli.

Va prezentam in cele ce urmeaza cazul unui motor electric la care, pe lagarul dinspre cuplaj, rulmentul a fost montat cu strangere prea mare.
foto 1
Avarie lagar B, motor - spre cuplaj
Motor curent continuu - Reductor
Turatie varaibila 1400-1600 RPM
Rulment:  NU221

In timpul stationarii utilajului, in luna Octombrie 2004, rulmentul NU221al lagarului B, motor – spre cuplaj a fost inlocuit.
Dupa repornirea masinii, pe data de 27.10.2004, valoarea semnalului SPM masurat pe lagar era de 25/23 dB, insemnand ungere insuficienta si/sau inceput de uzura.

Pe data de 11.11.2004, valoarea semnalului SPM masurat pe lagar era de 42/34 dB si era insotita de o bataie relativ puternica in lagar. Valorile semnalelor pe lagarele A si C erau in limite normale.

Diagnosticul a fost: rulment defect, cu risc de gripare si ardere a motorului.
Serviciul de intretinere a fost informat si s-a dispus gresarea rulmentului. Semnalul masurat dupa gresare a fost acelasi: 42/34 dB.
Pe data de 18.11.2004 au fost efectuate din nou masuratori si valoarea semnalului a fost de 27/19, insemnand rulment cu defect, de inlocuit cu prima ocazie.

Am recomandat urmatoarele verificari:
• centrajul motor – reductor;
• bolturile cuplajului;
• montajul semicuplei pe axul motorului;
• rulmentul lagarului B.

Rezulatetele verificarilor au fost urmatoarele:
• centrajul avea o usoara deschidere axiala, nesemnificativa pentru cazul de fata;
• bolturile aveau aspect normal, semn al unei functionari corecte;
• semicupla prezenta urme longitudinale pe suprafata cilindrica interioara, de asezare pe ax. Este posibil ca contactul semicupla – ax sa se faca in puncte si nu pe suprafata;

foto 2

In ceea ce priveste rulmentul lagarului B, am constatat urmatoarele:
• la demontarea scutului motorului, inelul interior al rulmentului a iesit impreuna cu caseta acestuia, semn ca rulmentul nu avea strangere pe ax;
• axul era puternic uzat pe zona de asezare a rulmentului (foto 2);

 

 


foto 3

• inelul interior al rulmentului era complet crapat pe generatoare intr-un loc si avea amorsate inca cel putin 6 fisuri (foto 3). De remarcat ca aceste fisuri sunt grupate toate pe aceeasi parte a inelului, semn ca suprafata de pe ax era eliptica;

• calea de rulare pe inelul interior este mata (foto 4), la fel ca suprafata rolelor (foto 5), semn al unei uzuri datorate lipsei lubrifiantului;
• suprafata interioara a inelului interior are urme circulare datorita faptului ca s-a invartit pe ax (foto 4).

foto 4
foto 5

Avand in vedere cele de mai sus, credem ca mecanismul generarii si producerii acestui caz este urmatorul:

In timpul opririi din luna octombrie, rulmentul lagarului B a fost montat pe ax cu strangere prea mare, fapt ce a determinat reducerea jocului interior in rulment si subtierea peliculei de lubrifiant. Din aceasta cauza, la masuratorile din 27.10.2004 am gasit valoarea de 25/23 dB.
In plus, orificiul de gresare cu lubrifiant al lagarului B era infundat. Acest fapt a impiedicat gresarea rulmentului exact in perioada in care avea mai multa nevoie de vaselina si accelerand uzarea prematura.

De aceea pe data de 11.11.2004 am masurat valoarea de 42/34 dB. Incercarea de a-l gresa nu a reusit datorita infundarii orificiului de gresare.
In intervalul de timp 11.11 – 18.11.2004 inelul interior al rulmentului a crapat. Busonul a fost desfundat, iar lagarul a fost gresat in exces, astfel ca pe data de 18.11.2004 am masurat valoarea de 27/19 dB, iar bataile sesizate pe data de 11.11 s-au atenuat.
De remarcat ca, avand in vedere starea in care am gasit rulmentul, este iesit din comun faptul ca lagarul nu s-a gripat, cu toate consecintele care ar fi decurs din aceasta.

 
 
Vibrotest S.R.L. © 2010 • Termeni si conditii
 
 
Reprezentanta tehnica si comerciala a
FIXTURLASER
 
 
Va tinem la curent cu noutatile!
 
Cautare
 
Parteneri
SPM Instrument are peste 40 de ani de experienta in domeniul productiei de echipamente de masura si control pentru diagnosticarea utilajelor dinamice.

Fondata in anul 1997, are ca obiect de activitate comertul cu o gama diversificata de rulmenti, scule de montare-demontare rulmenti, accesorii, lubrefianti, curele si simeringuri.

Fondata in anul 1984, este unul dintre liderii mondiali in producerea de instrumente de verificare si efectuare de alinieri de axe si masuratori geometrice, utilizand tehnologie laser.