Romana
English

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Diagnosticare prin spectru SPM pe lagar ventilator
Autori: ing. Remus PINTILIE
Companie: ArcelorMittal Tubular Products Roman S.A.

Localizare: Secţia Laminor 6”/2, Cuptor cu vatră rotativa, Ventilator combustie nr.1, lagăr D (4)

Cuvinte cheie: Spectru SPM, uzura rulment

Consideratii teoretice

SPM are propria metoda patentata numita Shock Pulse Method (Metoda Impulsurilor de Soc), pentru diagnosticarea lagarelor cu rulmenti.
Principalul avantaj al metodei impulsurilor de soc este tocmai specializarea sa in depistarea socurilor produse atunci cand o bila/rola loveste o zona cu defect de pe calea de rulare si care se propaga in masa metalica a corpului lagarului.

Datorita sensibilitatii metodei impulsurilor de soc, poate fi masurata chiar si starea generala de lubrifiere a rulmentului, ca parametrul dBc. Semnalul filtrat de traductor reflecta variatia de presiune la suprafata de contact intre obiectele de rostogolire si caile de rulare ale rulmentului.
Atunci cand filmul de lubrifiant este gros, nivelul impulsurilor de soc este scazut, fara varfuri semnificative (zona verde).
Nivelul creste atunci cand grosimea filmului de lubrifiant scade, dar nu sunt prezente inca componente de amplitudine semnificativa (zona galbena).
Uzura cauzeaza impulsuri puternice la intervale neregulate (zona rosie).

SPM a mers chiar mai departe, extinzand metoda impulsurilor de soc prin efectuarea unei analize FFT (Fast Fourrier Transformation) asupra semnalului prelevat, ceea ce a dus la posibilitati de analiza mult mai aprofundate.

Prin calcularea fiecarei frecvente proprii rulmentului (simptome) acum putem identifica aceste frecvente in Spectrul SPM, diagnosticand astfel chiar si componenta care prezinta uzura (cale de rulare interioara / exterioara, rola/bila, colivie).

Prezentare caz

În continuare se va prezenta studiul de caz al ventilatorului combustie nr.1 al Cuptorului cu vatră rotativa din cadrul Secţiei Laminor 6”/2, diagnosticare prin spectru SPM.

Acest ventilator ce asigură aerul de combustie in cuptor, funcţionează cu intermitenţă împreună cu ventilatorul combustie de rezerva nr.2.

Începând cu octombrie 2005, pe lagărul D s-a observat cresterea nivelului de semnal de impulsuri de soc, in valori LR/HR, evaluarea automata a valorilor fiind 'cod galben', conform rezultatelor prezentate mai jos:

In luna decembrie, s-au efectuat investigatii detaliate pe acest lagar, iar concluzia a fost urmatoarea:

• dezechilibru dinamic al ansamblului rotoric al ventilatorului, ceea ce a condus la uzarea prematura a rulmentului lagarului D;
• uzura pe calea de rulare exterioara a rulmentului (simptom BPFO).


Analiza efectuata a fost confirmata in luna ianuarie, atunci cand s-a constatat, in spectrul SPM al semnalului de impulsuri de soc, cresterea componentelor de frecventa specifice simptomului de uzura pe cale de rulare exterioara.

La acest moment s-a recomandat efectuarea lubrifierii atente a lagarului si pregatirea pieselor de schimb in vederea planificarii interventiei pentru reparatii. Utilajul, din motive comerciale, a mai functionat, fara posibilitatea de a trece pe ventilatorul de rezerva, inca aproximativ 2 luni.

Din analiza rulmenţilor s-a constatat că inelul exterior al rulmentului lagarului D prezenta o uzură severă, aproape un canal pe calea exterioară de rulare exterioara, cu fisuri amorsate, ceea ce indică o strângere neuniformă de către corpurile inferior şi superior ale lagărului. Aceasta condus la o posibilă deformare a inelului exterior provocând reducerea jocului interior în rulment şi subţierea treptată a peliculei de lubrifiant.

 

Despre autor

Ing. Pintilie Remus, responsabil mentenanţă predictivă în cadrul ArcelorMittal Tubular Products Roman S.A., un nume de referinţă în producţia de ţevi din oţel fără sudură din România, ce include următoarele capacităţi principale: un laminor de 16” pentru ţevi din gama Ø 168 – 356 mm, două laminoare de 6” pentru ţevi din gama Ø 81 – 168 mm, un laminor Pilger de 20” pentru ţevi din gama Ø 273 – 508 mm, linii de producţie ţevi filetate şi mufe pentru burlane de foraj şi tubing din oţeluri carbon şi aliate cât şi echipamente pentru tratamente termice, de control nedistructiv şi probare hidrostatică.

Am preluat această activitate încă din anul 2001, la început cu o dotare ce se compunea din: 3 vibrometre ViberG – VMI AB Suedia, 1 trusă de aliniere cu laser Easy-Laser D510 – Damalini Suedia şi un pirometru cu laser fără contact Raytek Germania, apoi în anul 2003 am achiziţionat un puternic analizor de condiţie a maşinii Leonova – SPM Instrument Suedia şi soft-ul aferent CondmasterPro, care poate măsura impulsuri de şoc, vibraţii, viteze, temperaturi şi semnale analogice cu ieşire în curent sau tensiune cu posibilitatea transferării parametrilor măsuraţi pe un computer.

 
Vibrotest S.R.L. © 2010 • Termeni si conditii
 
 
Reprezentanta tehnica si comerciala a
FIXTURLASER
 
 
Va tinem la curent cu noutatile!
 
Cautare
 
Parteneri
SPM Instrument are peste 40 de ani de experienta in domeniul productiei de echipamente de masura si control pentru diagnosticarea utilajelor dinamice.

Fondata in anul 1997, are ca obiect de activitate comertul cu o gama diversificata de rulmenti, scule de montare-demontare rulmenti, accesorii, lubrefianti, curele si simeringuri.

Fondata in anul 1984, este unul dintre liderii mondiali in producerea de instrumente de verificare si efectuare de alinieri de axe si masuratori geometrice, utilizand tehnologie laser.